Train je gezichtsspieren voor een jongere uitstraling

Ik neem jullie niet in de maling. Een workout voor gezichtsspieren bestaat echt en schijnt ook echt te helpen. Ik las hier voor het eerst over in de Quest en was zo geïnteresseerd dat ik dit verder ben gaan uitzoeken. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar blijkbaar loop ik achter, want het internet staat vol met face workouts. Zelfs op Youtube kan je verschillende video’s vinden voor het trainen van de wangen of de kin. Het trainen van de gezichtsspieren zou zorgen voor het verlies van vet en een jongere uitstraling. Ben jij ook benieuwd, lees dan snel verder.

Wetenschappers van de Northwestern University stellen dat het loont om met regelmaat een halfuur de gezichtsspieren te trainen, dit is gebaseerd op een experiment met tientallen proefpersonen. De onderzoekers lieten vrouwen van middelbare leeftijd iedere dag een aantal face workouts doen over een periode van 8 weken. Aan de hand van before & after foto’s van het gezicht van de proefpersonen moesten twee dermatologen de leeftijd van de proefpersonen schatten. Het bleek dat na twintig weken oefenen de proefpersonen 2,7 jaar jonger werden geschat. Wauw!

Eigenlijk is het best logisch dat dit goed werkt.. we gebruiken dezelfde techniek (“training”) bij de rest van onze spieren. Een strak lijf vereist de discipline om de sportschool te bezoeken, dus een strak gezichtje vereist dezelfde toewijding.

De gezichtsspieren worden ook wel mimische spieren genoemd. De mimische spieren liggen net onder de huid en worden aangestuurd door de aangezichtszenuw (nervus facialis). De mimische spieren zorgen ervoor dat wij in staat zijn om verschillende gezichtsuitdrukkingen te laten zien, zoals: woede, blijheid, verbazing of angst. De kauwspieren worden niet aangestuurd door de aangezichtszenuw, maar door de vijfde hersenzenuw (nervus trigeminus).

lache

Bij het continu aanspannen (contraheren) en relaxeren van de spier, de zogenaamde “training” en de verschillende bewegingen die je uitvoert bij zo’n training, verbruiken de spieren veel energie. De energie die hiervoor nodig is wordt gehaald uit de opslag van het lichaam. Het opslaan van energie doet het lichaam op veel verschillende manieren, waaronder in de vorm van suiker en vet. Nu zal ik hier niet te veel op ingaan, want het is ontzettend moeilijke (en saaie) stof. Bij het trainen van de mimische spieren worden de spieren korter en dikker en krijg je meer spiervolume, dit zorgt voor een betere ‘opvulling’ onder de huid. Deze ‘opvulling’ onder de huid verminderd de zichtbaarheid van rimpels. Daarnaast zorgt het trainen van de gezichtsspieren ook voor een betere doorbloeding, wat weer zorgt voor gezonde roze wangetjes.

spiergez

Natuurlijk geef ik jullie niet alleen de informatie, maar ga ik jullie ook aan het werk zetten. Ik heb een aantal hilarische oefeningen voor jullie verzameld.. ik  ben benieuwd of het jullie lukt om dit uit te voeren zonder te lachen. Lukt dat niet? Nou en.. lachen is gezond! 😉

De oefeningen
Smeer voor het uitvoeren van de oefeningen je gezicht in met een goede voedende crème. Ready? Set, GO!

  1. Steek je tong zo ver mogelijk uit je mond. Dit doe je zo’n tien keer.
  2. Doe je ogen zo ver mogelijk open, lekker dat voorhoofd oprekken. Heel eventjes vasthouden en dan weer loslaten. Dit doe je ook zo’n tien keer, maar probeer op te bouwen naar dertig keer.
  3. Maak een kusgebaar met je mond en vervolgens doe je je mond zo ver mogelijk open. Begin weer met tien herhalingen, maar probeer het op te bouwen naar dertig herhalingen.35101-http-con.jpg.660x0_q80_crop-scale_upscale
  4. Druk met beide wijsvingers op het voorhoofd, boven de wenkbrauwen en probeer het omhoog te duwen. Tegelijkertijd probeer je met gesloten ogen zo ver mogelijk naar beneden te kijken. Probeer eens tien herhalingen.
  5. Maak een enorme glimlach, van oor tot oor. Probeer je mond langzaam in deze vorm te bewegen. Herhaal dit zo’n tien keer.
  6. Rek de onderkaak. Probeer de onderste rij tanden zo ver mogelijk naar voren te duwen en probeer hierbij de lippen op elkaar te houden. Een goede oefening om een onderkin te voorkomen, dus beginnen we gewoon lekker met twintig herhalingen.
  7. De volgende oefening gaat gepaard met wat geluidjes. Herhaal de volgende klanken: OOOOOO, IEEEEEE en AAAAAA. Dit herhaal je ook tien keer.
  8. Nu gaan we weer een grote glimlach creëren, maar deze keer gaan we tegendruk geven. Geef druk op de wangen met de vingers tijdens het glimlachen, probeer met de kracht van je glimlach de vingers weg te duwen. Ook deze oefening herhaal je zo’n tien keer.
  9. Blaas je wangen op en probeer de lucht zo lang mogelijk binnen te houden. Vervolgens tuit je de lippen en laat je de lucht langzaam ontsnappen. Een goede oefening om lachrimpeltjes en kraaienpootjes te voorkomen.
  10. Bij de laatste oefening trek je de mond eerst zo ver mogelijk naar rechts en vervolgens zo ver mogelijk naar links. Begin met twintig herhalingen voor beide kanten.

funny-face-1080x675

Om het allemaal nog iets duidelijker te maken heb ik een leuk filmpje uitgezocht op Youtube. Klik hier voor extra inspiratie.

Probeer niet te hard van stapel te lopen. Spierpijn in het gezicht is echt geen pretje. Onthoud goed, resultaten zijn pas zichtbaar op de lange termijn, dus wil je echt succes hebben met deze oefeningen, probeer het dan minstens twintig weken dagelijks een halfuurtje vol te houden. Dit is een enorme commitment, maar een stuk gezonder & goedkoper dan Botox.

X – Dani

Alle afbeeldingen die ik heb gebruikt in dit artikel zijn niet van mij. De bron van de afbeeldingen is Google afbeeldingen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s