De natuurlijke oplossingen voor Slapeloosheid

Ruim 1 op de 3 Nederlanders heeft een slaapprobleem. Hieronder vallen: snurken, zweten en slapeloosheid. Het percentage Nederlanders dat last heeft van slapeloosheid is wel 18%. Dat is een behoorlijk aantal mensen die plafond diensten draaien. Slapeloosheid is een ontzettend vervelende klacht met veel gevolgen voor het dagelijkse leven. Een ieder die dit heeft gehad heeft vast en zeker gewenst om de vloek van Doornroosje. Ik ben mij gaan verdiepen in de oorzaken én oplossingen van dit probleem, met de focus op natuurlijke oplossingen. Aangezien ik zelf ook een lange tijd last heb gehad van slapeloosheid vind ik het belangrijk om mijn tips te delen. Lees snel verder.

Er zijn verschillende slaapstoornissen. Er wordt een onderscheid gemaakt in primaire en secundaire slaapstoornissen.

  • Primair: De primaire slaapstoornissen bestaan uit dyssomnieën en parasomnieën. Dyssomnieën zijn: insomie (slapeloosheid), hypersomnie (overmatige slaperigheid), slaapapneu (stokken van de ademhaling tijdens de slaap), verstoringen van het slaap-waakritme, narcolepsie (slaapaanvallen) en het restless legs-syndroom. Parasomnieën zijn: praten in de slaap, slaapwandelen, tandenknarsen en nachtmerries.
  • Secundair: De slaapstoornis is het gevolg van een andere stoornis, zoals een psychiatrische stoornis of een lichamelijke stoornis. Voorbeelden hiervan zijn: depressie of manie, schildklierproblematiek, diabetes en medicijngebruik.

768784thumbnail-php-file-201771161861358u-145741158768784

De slaapstoornis waar ik nu op wil focussen is slapeloosheid, oftewel Insomnie. Slapeloosheid bestaat uit één of meer van de volgende symptomen: moeite om in slaap te vallen, vaak wakker worden ’s nachts, heel vroeg wakker worden in de ochtend, algehele vermoeidheid, prikkelbaar, vermoeid opstaan, geheugen- en concentratieproblemen en/of gemiddeld korter dan 5 uur per nacht slapen. Insomnie kan veel verschillende oorzaken hebben. Ik zet hieronder een aantal oorzaken op een rijtje, het is mogelijk dat je jezelf herkent in één van de volgende oorzaken.

Oorzaken van Insomnie:

  • Psychofysiologische slapeloosheid: Het er niet in slagen om in slaap te vallen zorgt juist voor meer alertheid, waardoor het nog moeilijker wordt om in slaap te vallen. Dit resulteert in angst en nervositeit. Het bestaat uit ’s nachts wakker liggen en piekeren en overdag in slaap vallen (zoals bij het tv kijken).
  • Slapeloosheid door het restless legs-syndroom: Er is een onweerstaanbare drang om bepaalde spieren, meestal de armen of benen, te bewegen.
  • Slapeloosheid door chronische pijn: Dit kan voorkomen bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis en bij afwijkingen aan het heupgewricht. Als de pijn zo heftig is dat het je wakker houdt ’s nachts is het raadzaam om langs de huisarts te gaan.
  • Slapeloosheid door regelmatig toiletteren: Vaak ’s nachts naar het toilet gaan kan een medische oorzaak hebben, zoals: prostaat problemen, blaasontsteking of het gebruik van plaspillen. Ook bij deze oorzaak is het raadzaam om even langs de huisarts te gaan.
  • Slapeloosheid door medicijngebruik: Er zijn veel medicijnen die invloed hebben op de slaap, het kan een bijwerking zijn. Denk bijvoorbeeld aan medicatie voor een depressie of andere psychische klachten. Praat over de bijwerkingen met de specialist die jou deze medicatie heeft voorgeschreven.
  • Slapeloosheid door een te hoge lichaamstemperatuur: ’s Nachts koelen we een beetje af, dit helpt om ons in slaap te houden. Het is mogelijk dat je lichaam niet genoeg afkoelt ’s nachts, waardoor je sneller wakker wordt.
  • Slapeloosheid door het stress hormoon: Het stresshormoon, oftewel Cortisol, zorgt voor alertheid overdag. ’s Avonds hoort dit hormoon af te nemen. Wanneer dit niet gebeurt, of de afname is minder dan normaal, kan dit hormoon je wakker houden.
  • Een ‘gestoorde’ biologische klok: Wanneer je slapeloosheid bestaat uit moeite om overdag wakker te blijven en moeite om ’s avonds in slaap te vallen dan kan dit weleens te maken hebben met een verstoord slaap-waakritme.

Op Slaapwijzer.net kan je kijken welke oorzaak bij jou van toepassing is. Zij hebben verschillende testen die gebaseerd zijn op oorzaken van slapeloosheid. De testjes gaan over Cortisol en over het slaap-waakritme.

sleep-restriction-might-help-with-insomnia

Het is belangrijk om erachter te komen wat de reden is van jouw slapeloosheid. Iedere oorzaak heeft namelijk een andere oplossing. Ik vind het belangrijk om de natuurlijke oplossingen met jullie te bespreken, omdat een medicamenteuze behandeling voor slapeloosheid een grote stap is en gepaard kan gaan met verslaving. De voorkeur voor slaapmedicatie gaat uit naar een kortwerkend benzodiazepine, zoals Temazepam of Oxazepam. Het is aan te raden om deze stap zo lang mogelijk uit te stellen.

Een natuurlijke oplossing voor iedere oorzaak:

  • Adviezen bij langdurige slapeloosheid zijn: stimulus controle (naar bed gaan als je slaperig bent, slaap je na 15 minuten niet, leidt jezelf dan af met een andere activiteit, probeer het hierna nogmaals), slaaprestrictie (beperk de tijd in bed), en ontspanningsoefeningen.
  • Slapeloosheid door stress en spanning kan je verminderen door wat Citroenmelisse in huis te halen. Dit natuurlijke kruid wordt in verband gebracht met een betere slaapkwaliteit en een positieve stemming. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat Citroenmelisse gelinkt is aan een langere en betere nachtrust.
  • Slapeloosheid door ‘slaapangst’ is het best aan te pakken met technieken, zoals: paradoxaal denken, alfabetiseren en gedachten blokkeren. Zoek deze technieken eens op en probeer het eens uit.
  • Slapeloosheid door een te hoge lichaamstemperatuur is op te lossen door de temperatuur in de slaapkamer in de gaten te houden. De temperatuur in de slaapkamer zou (voor een optimale slaap) tussen de 18 en 21 graden moeten zijn. Het beste is om te slapen met een raam open. Daarnaast is voldoende lichaamsbeweging van belang voor een lagere lichaamstemperatuur in de nacht.
  • Slapeloosheid door stresshormonen (Cortisol) kan je aanvechten met meditatie. Dagelijkse meditatie kan stresshormonen effectief stilleggen. Ik raad aan om Mindfulness (gedachtebeheersing) uit te proberen. Youtube staat vol met video’s waarmee je Mindfulness kan uitproberen.

zon-yoga-handen-960-350-670x220

  • Slapeloosheid door Restless Legs syndroom is op te lossen met een goede slaaphygiëne en een gezonde levensstijl. Hieronder vallen: gezond eten en drinken, zorgen voor voldoende lichaamsbeweging, rust nemen in de avonduren en het vermijden van dranken met cafeïne in de avond. Supplementen zoals ijzer, en Magnesium kunnen ook een oplossing zijn, maar bespreek dit eerst met de huisarts.

Mijn persoonlijke tips voor een betere nachtrust zijn: voldoende lichaamsbeweging en lavendelolie. Door het sporten maakt het lichaam Serotonine aan, een heel lekker hormoon met een positief effect op de slaap. Een andere goede tip is het druppelen van wat lavendelolie op het hoofdkussen voor het slapen. De geur van lavendel werkt kalmerend (en het stoot muggen af, ook best fijn 😉 ).

Hopelijk gaan jullie heel wat nachtjes heerlijke slaap tegemoet.

X – Dani

Alle afbeeldingen die ik heb gebruikt in dit artikel zijn niet van mij. De bron is Google afbeeldingen. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s