Zo voorkom je griep tijdens de Griepepidemie

Het is weer zover. Deze tijd van het jaar hoor je alleen maar gesnotter om je heen, hebben mensen lelijke kuchjes en bleke gezichten. Het nieuws heeft het alweer omgeroepen.. er heerst een griepepidemie. Deze griepepidemie duurt ondertussen alweer 4 weken. Bijna iedereen is al aan de beurt geweest. Jij ook? Ik in ieder geval wel.. 2 weken lang heb ik mij behoorlijk beroerd gevoeld. Ondanks dat ik slachtoffer ben geworden heb ik toch een aantal tips die kunnen helpen om dit te voorkomen. Wil je meer weten over hoe jij kan voorkomen dat jij ook slachtoffer wordt? Lees dan snel verder.

Het AD plaatste gisteren nog een artikel met de titel: “Griepepidemie houdt onverminderd aan”. Zij schrijven dat afgelopen week 82 op de 100.000 inwoners langs hun huisarts gingen met griepachtige verschijnselen. Als dit getal twee weken lang hoger is dan 51, dan spreken we van een epidemie. Gemiddeld duurt een epidemie zo’n 9 weken, dus hebben we nog een aantal weken te gaan. Deze weken willen we natuurlijk doorkomen zonder zelf ook ziek te worden. Hieronder zal ik jullie wat tips geven, maar eerst wat uitleg over de griep zelf.

feeling-sick-tired-4-ways-to-improve-your-cold-flu-symptom-11251-3cc5dcf4d0-1482341238

Griep is een virus dat Influenza wordt genoemd. Het komt veel voor in de wintermaanden. Klachten bestaan uit: hoesten, koorts en koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn, keelpijn en vermoeidheid. Het kan soms enkele weken duren voordat je je weer helemaal fit voelt. De tijd tussen besmet raken en ziek worden ligt tussen de 1 en 5 dagen. Meestal gebeurt het zo’n 2-3 dagen na besmetting. Al 1 dag voordat je ziek bent ben je besmettelijk voor anderen. Overdracht van het virus vindt plaats door druppeltjes in de lucht en op handen en voorwerpen. Het inademen van deze lucht en het aanraken van besmette voorwerpen is voldoende om ziek te worden.

Virologische uitslagen
In week 52 van 2017 werden 22 monsters afgenomen bij patiënten met griepachtige klachten. Hierin werd 10-maal (45%) Influenza Type B, 1 maal (5%) Influenza Type A, 2 maal (9%) Rhinovirus en 1 maal (5%) RSV gevonden. In week 1 van 2018 werden 11 monsters afgenomen. Hierin werd 1 maal (9%) Influenza Type B en 1 maal (9%) RSV gevonden. In de periode van 2 oktober 2017 tot en met 8 januari 2018 zijn 348 Influenza virussen ontvangen door het Erasmus MC. Het grootste deel hiervan was Influenza Type B. (Bron: RIVM).

Dit zijn de dingen die je kan doen om de griep te voorkomen:

1. De griepprik. Dit is een inenting die beschermt na ongeveer twee weken. Iemand die de griepprik heeft gehad kan toch griep krijgen, maar wel met veel minder klachten. Je kan je aanmelden voor de griepprik bij jouw huisarts. Ouderen en mensen met suikerziekte, een longziekte, hartproblemen of een nierziekte worden automatisch door de huisarts uitgenodigd.

2. Bij hoesten en/of niezen: maak gebruik van een papieren zakdoek. Gooi de zakdoek na 1 keer gebruiken meteen weg. Was vervolgens goed de handen. Het goed wassen van de handen is erg belangrijk, veel mensen doen dit niet op de juiste manier. Zie hieronder in de afbeeldingen hoe je dit goed kunt doen:

handen

3. Drink veel water. Het drinken van veel water is altijd goed voor je lijf. Het lichaam heeft iedere dag eigenlijk 1,5 à 2 liter water nodig. Veel mensen drinken niet genoeg water. Het drinken van water helpt met de ‘detox‘ van het lichaam. Lichaamsvreemde stoffen en afvalstoffen moeten worden uitgescheiden.

4. Zorg voor een grote inname van Vitamine C. Vitamine C is erg belangrijk voor de gezondheid van het lichaam én extra hard nodig tijdens de griepepidemie. Het zorgt voor een optimale functionaliteit van het immuunsysteem en dat is hard nodig in deze periode.

5. Zorg voor voldoende nachtrust. Het immuunsysteem wordt beïnvloedt door de hoeveelheid nachtrust die je krijgt. Slaap je niet genoeg, dan raak je vermoeid en zal je immuunsysteem minder goed functioneren. In periodes als deze, waarin de griep heerst, is het verstandig om ervoor te zorgen dat je genoeg uurtjes slaap pakt iedere nacht. Voor vrouwen is dat minstens 8 uur en voor mannen minstens 7 uur.

6. Drink een enorme hoeveelheid van deze speciale thee. Ik ben er ooit achter gekomen dat er een speciale thee is die helpt tegen de verkoudheid. Het recept is heel simpel en ook nog eens heel erg bekend. Alles wat je nodig hebt is verse gember, citroen of sinaasappels, gekookt water, én zakjes Hot Coldrex (te koop bij iedere drogisterij en bij de Albert Heijn).

maxresdefault

Pak een grote ouderwetse theepot en gooi hier kleine stukjes verse gember, verse citroensap/sinaasappelsap (of stukjes) en een zakje Hot Coldrex in. Deze zakjes bevatten 500mg Paracetamol. Naar wens kan je er ook twee in doen, maar dat is dan wel de maximale hoeveelheid. De zakjes bevatten ook 50mg Vitamine C. Vul de pot vervolgens met kokend heet water en voilà: je hebt een helende thee gemaakt. Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat ik de thee zelf maak met verse producten. Het is echter ook mogelijk om zakjes te kopen van de gember-citroen thee. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de variant van Clipper. Ik ben een enorme fan van dit merk.

lemon-ginger-hero

Hebben jullie zelf nog meer goede tips? Laat het dan weten hieronder in de Reacties.

X – Dani

Alle afbeeldingen die zijn gebruikt in dit artikel zijn niet van mij. De bron is Google afbeeldingen. 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s